![]() |
Statut Stowarzyszenia Navigare Necesse Est
Uchwalony w Polańczyku na zebraniu Założycieli w dniu 30 Czerwca 2017
1. Nazwa stowarzyszenia. Nazwa stowarzyszenia brzmi: Navigare Necsse Est Stowarzyszenie Żeglarskie. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej NNE Stowarzyszenie Żeglarskie.
2. Teren działania. Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
3. Siedziba. Siedzibą stowarzyszenia jest Polańczyk w województwie podkarpackim.
4. Cele stowarzyszenia. Celem stowarzyszenia jest propagowanie idei żeglarstwa. Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez:
4.1. Organizację szkolenia na stopnie żeglarskie i motorowodne.
4.2. Organizację rejsów.
4.3. Spotkania członków.
4.4. Propagowanie idei ekologicznego uprawiania żeglarstwa ze szczególnym naciskiem na aspekty ochrony środowiska.
5. Sposób realizacji celów stowarzyszenia. Działalność stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej jego członków. Do prowadzenia swoich spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
6. Rodzaje członkostwa. Członkowie stowarzyszenia dzielą się na członków:
6.1. Zwyczajnych.
6.2. Honorowych.
6.3. Wspierających.
7. Sposób nabywania i utraty członkostwa. Członkami stowarzyszenia mogą być wyłącznie osoby pełnoletnie, mające pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawione praw publicznych
8. Członkostwo zwyczajne. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba fizyczna, która: podpisała deklarację członkowską, odbyła 12 miesięczny staż kandydacki, legitymuje się odbyciem minimum 100 godzin rejsu lub rejsów morskich, uiściła opłatę wpisową oraz przedstawi rekomendację co najmniej dwóch członków zwyczajnych stowarzyszenia. Członkostwo nabywa się z chwilą podjęcia przez zarząd stowarzyszenia uchwały o przyjęciu w poczet członków.
8.1.1. Staż kandydacki rozpoczyna się z chwilą złożenia do zarządu pisemnego wniosku o przyjęcie w poczet członków stowarzyszenia.
8.1.2. Staż kandydacki ustaje z przyczyn i w sposób ustalony dla utraty członkostwa.
Z wyjątkiem pkt. 8.6
8.1.3. Zarząd stowarzyszenia ma obowiązek rozpatrzyć wniosek o przyjęcie do stażu kandydackiego w terminie 14 dni od daty jego złożenia.
9. Członkostwo honorowe – wspierające. Członkiem honorowym – wspierający może zostać osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która położyła szczególne zasługi dla działalności stowarzyszenia. Wniosek o przyjęcie w poczet członków honorowych – wspierających stowarzyszenia musi być poparty podpisami co najmniej 7 członków zwyczajnych. Członkostwo honorowe – wspierające nabywa się z chwilą podjęcia przez zarząd stowarzyszenia uchwały o przyjęciu w poczet członków.
10. Przyczyny i sposób utraty członkostwa. Przyczynami powodującymi utratę członkostwa są:
10.1. Śmierć.
10.2. Utrata zdolności do czynności prawnych
10.3. Złożenie pisemnej rezygnacji.
10.4. Rażące naruszenie zasad statutu lub postępowanie w sposób sprzeczny z celami stowarzyszenia.
10.5. Skazanie za popełnienie przestępstwa umyślnego.
10.6. Zaleganie przez okres co najmniej 12 miesięcy z zapłatą składek członkowskich należnych za co najmniej 1 rok.
10.7. Uchylanie się od obowiązku pracy na rzecz stowarzyszenia przez okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie stanowi uchylania się od obowiązku sytuacja w której członek stowarzyszenia w zamian za wykonywanie pracy uiści dodatkową składkę w wysokości uchwalonej przez walne zgromadzenie członków stowarzyszenia.
10.8. Działanie na szkodę klubu.
10.9. Niewywiązywanie się przez członka wspierającego z obowiązków wynikających z porozumienia ze stowarzyszeniem regulującego sposób i zasady wspierania stowarzyszenia.
10.10. Postawienie w stan upadłości lub likwidacji.
11. Organ pozbawiający członkostwa. Uchwałę o pozbawieniu członkostwa w stowarzyszeniu podejmuje zarząd w drodze jednomyślnej uchwały . Od uchwały o pozbawieniu członkostwa przysługuje odwołanie do komisji rewizyjnej,
12. Zawieszenie w prawach członka. Przyczynami powodującymi zawieszenie członka w jego prawach są:
12.1. Zaleganie z obowiązkiem opłacania składek.
12.2. Odmowa wykonywania pracy na rzecz stowarzyszenia.
13. Prawa członków stowarzyszenia. Członkowie zwyczajni i honorowi stowarzyszenia mają prawo:
13.1. Udziału w walnym zgromadzeniu stowarzyszenia.
13.2. Wybierania władz stowarzyszenia
13.3. Być wybieranymi do władz stowarzyszenia. Bierne prawo wyborcze nie przysługuje członkom honorowym.
13.4. Korzystać z majątku stowarzyszenia na zasadach określonych przez walne zgromadzenie i zarząd stowarzyszenia.
13.5. Publicznie powoływać się na fakt członkostwa w stowarzyszeniu.
13.6. Korzystać z graficznych oznaczeń stowarzyszenia.
13.7. Korzystać ze wszystkich form działalności stowarzyszenia.
14. Obowiązki członków stowarzyszenia. Członkowie stowarzyszenia mają obowiązek:
14.1. Przestrzegać statutu.
14.2. Terminowo opłacać składki członkowskie oraz inne świadczenia na rzecz stowarzyszenia.
14.3. Kierować się w swoim postępowaniu zasadami bezinteresownej pomocy innym w szczególności żeglarzom.
14.4. Chronić zdrowie i życie załogi oraz statek podczas rejsu.
14.5. Propagować ideę żeglarstwa i ochrony środowiska.
14.6. Dbać o majątek stowarzyszenia.
14.7. Godnie reprezentować stowarzyszenie i dbać o jego wizerunek.
14.8. Brać czynny udział w pracach stowarzyszenia.
14.9. Składać wyjaśnienia na wezwanie władz stowarzyszenia.
15. Władze stowarzyszenia. Władzami stowarzyszenia są:
15.1. Walne zgromadzenie członków stowarzyszenia.
15.2. Zarząd.
15.3. Komisja rewizyjna.
16. Bierne prawo wyborcze. Do władz stowarzyszenia mogą być wybierani wyłącznie członkowie zwyczajni lub osoby fizyczne będące członkami honorowymi.
17. Mandat członka zarządu i komisji rewizyjnej. Mandat członka zarządu lub komisji rewizyjnej wygasa z dniem odbycia walnego zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie zarządu za ostatni pełny rok kalendarzowy pełnienia funkcji członka zarządu lub komisji rewizyjnej. Członków zarządu i komisji rewizyjnej powołuje się na okres wspólnej kadencji, mandat członka zarządu lub komisji rewizyjnej powołanego przed upływem danej kadencji zarządu wygasa równocześnie z wygaśnięciem mandatów pozostałych członków zarządu, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Mandat członka zarządu lub komisji rewizyjnej wygasa również wskutek śmierci, rezygnacji albo odwołania ze składu zarządu.
18. Kadencja zarządu i komisji rewizyjnej trwa 3 lata. W razie konieczności mandat członka zarządu lub komisji rewizyjnej wydłuża się do czasu odbycia się walnego zgromadzenia na którym wybrane zostaną nowe władze. W razie gdy skład zarządu lub komisji rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu następuje w ten sposób, że miejsce zajmuje kolejna osoba, która w głosowaniu uzyskała największą ilość głosów.
19. Zakaz prowadzenia spraw stowarzyszenia przez osoby trzecie. Nie można powierzyć prowadzenia spraw stowarzyszenia osobom trzecim z wyłączeniem członków stowarzyszenia. Za prowadzenie spraw stowarzyszenia członkowie władz nie otrzymują wynagrodzenia, ale są zwolnieni z obowiązku wykonywania innej pracy na rzecz stowarzyszenia w wymiarze 2/3 .
20. Walne zgromadzenie. Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zgromadzenie. Walne zgromadzenie może być zwoływane w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym. Walne zgromadzenie w trybie zwyczajnym zwoływane jest przez zarząd raz w roku nie później niż w terminie do 30 marca każdego roku. Każdy członek stowarzyszenia ma obowiązek brać udział w zwyczajnym walnym zgromadzeniu.
21. Moment odbycia nadzwyczajnego zgromadzenia. Nadzwyczajne walne zgromadzenie może się odbyć w każdym czasie.
22. Organ zwołujący. Nadzwyczajne walne zgromadzenie zwołuje zarząd:
22.1. Z własnej inicjatywy.
22.2. Na wniosek komisji rewizyjnej,
22.3. Na wniosek co najmniej (słownie jednej trzeciej) ogólnej liczby członków zwyczajnych i honorowych stowarzyszenia.
23. Termin zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia. Zarząd stowarzyszenia jest zobowiązany zwołać walne zgromadzenie w trybie nadzwyczajnym w ciągu 30 dni od daty otrzymania prawidłowego wniosku w tej sprawie. Przedmiotem jego obrad mogą być tylko sprawy, dla których zostało zwołane.
24. Tryb dokonywania wyboru władz. Władze stowarzyszenia wybierane są w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
25. Warunki ważności uchwał władz stowarzyszenia. Zgromadzenie członków stowarzyszenie jest ważne i może podejmować uchwały bez względu na liczbę członków stowarzyszenia biorących w nim udział.
26. Podejmowanie uchwał. Uchwały zapadają bezwzględną większością głosów, jeżeli przepisy statutu nie stanowią inaczej. Przez głosy rozumie się – głosy “za”, “przeciw” lub “wstrzymujące się” oddane podczas głosowania. Bezwzględna większość głosów to więcej niż połowa głosów oddanych.
27. Uchwały dotyczące zmiany statutu zapadają większością dwóch trzecich głosów.
28. Sposób głosowania. Głosowanie jest jawne. Tajne głosowanie zarządza się przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołanie członków organów stowarzyszenia lub likwidatorów, o pociągnięcie ich do odpowiedzialności, jak również w sprawach osobowych. Poza tym należy zarządzić tajne głosowanie na żądanie choćby jednego z członków stowarzyszenia obecnych na zgromadzeniu.
29. Sposób zwołania zgromadzenia. Termin, miejsce oraz porządek obrad walnego zgromadzenia zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków wysyłając zawiadomienie z terminem, miejscem i porządkiem obrad listem poleconym wysłanym na co najmniej 21 dni przed terminem zgromadzenia na adres wskazany w deklaracji członkowskiej.
30. Kompetencje walnego zgromadzenia. Do kompetencji walnego zgromadzenia należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach stowarzyszenia, a w szczególności:
30.1. Określanie głównych kierunków działania i rozwoju stowarzyszenia,
30.2. Uchwalanie zmian Statutu,
30.3. Wybór i odwoływanie członków zarządu i komisji rewizyjnej,
30.4. Ustanawianie pełnomocnika do reprezentowania stowarzyszenia w sporach z członkami zarządu.
30.5. Udzielania absolutorium zarządowi stowarzyszenia na wniosek komisji rewizyjnej,
30.6. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu i komisji rewizyjnej,
30.7. Podejmowanie uchwał w sprawie nadania lub cofnięcia członkostwa honorowego,
30.8. Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków stowarzyszenia lub jego władze,
30.9. Rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu,
30.10. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku po likwidacji,
30.11. Podejmowanie uchwał o nabywaniu i zbywaniu majątku oraz zaciąganiu zobowiązań większych niż 20 000 PLN (słownie dwadzieścia tysięcy złotych),
30.12. Uchwalanie regulaminów zarządu, komisji rewizyjnej i regulaminu walnego zgromadzenia,
30.13. Uchwalanie, na wniosek zarządu, rodzaju i wysokości świadczeń członków na rzecz stowarzyszenia, w tym regulaminu opłacania składek.
31. Nieudzielenie zarządowi absolutorium. W przypadku, gdy walne zgromadzenie nie udzieli zarządowi absolutorium, wygasa mandat wszystkich dotychczasowych członków zarządu, a walne zgromadzenie powołuje nowy zarząd.
32. Kompetencje zarządu. Zarząd prowadzi sprawy stowarzyszenia i reprezentuje stowarzyszenie na zewnątrz. Członek zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą zgromadzenia członków stowarzyszenia. Zarząd wykonuje swoje obowiązki nieodpłatnie. Zarząd stowarzyszenia składa się z 3 członków: prezesa, sekretarza oraz skarbnika. Każdy z członków zarządu wybierany jest w oddzielnym głosowaniu. Do zarządu mogą być wybierani wyłącznie członkowie stowarzyszenia bądź członkowie honorowi będący osobami fizycznymi.
33. Wyrok skazujący, a udział w zarządzie. Członkowie zarządu stowarzyszenia ani komisji rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Mandat członka zarządu wygasa z chwilą uprawomocnienia się wyroku.
34. Posiedzenia zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia zarządu zwołuje prezes.
35. Sposób reprezentacji. Do składania oświadczeń woli w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie prezesa oraz drugiego członka zarządu.
36. Umowy między członkiem zarządu, a stowarzyszeniem. W umowie między stowarzyszeniem, a członkiem zarządu oraz w sporze z nim stowarzyszenie reprezentuje komisja rewizyjna.
37. Prawo kontroli służy każdemu członkowi zwyczajnemu i honorowemu stowarzyszenia. W tym celu członek stowarzyszenia sam lub z upoważnioną przez siebie osobą może w każdym czasie przeglądać księgi i dokumenty spółki, sporządzać bilans dla swego użytku lub żądać wyjaśnień od zarządu.
38. Komisja rewizyjna. Składa się z trzech członków. Do jej obowiązków należy badanie sprawozdania finansowego stowarzyszenia i przedstawianie wyników tegoż badania na corocznym walnym zgromadzeniu członków oraz coroczne przeprowadzenie inwentaryzacji majątku stowarzyszenia i przedstawienie jej wyników na corocznym zgromadzeniu członków.
39. Odmowa udzielenia informacji. Zarząd może odmówić wyjaśnień oraz udostępnienia do wglądu ksiąg i dokumentów stowarzyszenia, jeżeli istnieje uzasadniona obawa, że członek stowarzyszenia wykorzysta je w celach sprzecznych z interesem stowarzyszenia i przez to wyrządzi stowarzyszeniu szkodę. W takim przypadku, członek stowarzyszenia może żądać rozstrzygnięcia sprawy uchwałą walnego zgromadzenia. Uchwała powinna być powzięta w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia żądania.
40. Sposób uzyskiwania środków finansowych. Źródłami środków na działalność stowarzyszenia są:
40.1. Składki członkowskie.
40.2. Darowizny.
40.3. Dotacje i subwencje.
40.4. Środki z programów realizowanych przez Unię Europejską.
40.5. Pożyczki.
40.6. Dochody z własnej działalności.
40.7. Inne źródła.
41. Ustanawianie składek członkowskich. Wysokość składek członkowskich ustalana jest przez zgromadzenie wspólników.
42. Sposób rozwiązania się stowarzyszenia. Rozwiązanie stowarzyszenie powodują:
42.1. Jednomyślna uchwała zwyczajnych członków stowarzyszenia.
42.2. Pisemne oświadczenie jedynego członka stowarzyszenia w sytuacji gdyby w stowarzyszeniu pozostał wyłącznie jeden członek.
43. Zasady dokonywania zmian statutu. Statut może być zmieniany wyłącznie w drodze uchwały zwyczajnego zgromadzenia wspólników większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 5/6 członków stowarzyszenia.
Z ważnych przyczyn dotyczących danego członka stowarzyszenia zgromadzenie członków może orzec jego wyłączenie ze stowarzyszenia.